Nieuw Zeeland - Zuidereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Zuidereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland - Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Marisca

10 December 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hey allemaal!

Bij deze het vervolg van mijn reis door Nieuw Zeeland, want die is na een week of 6 inmiddels zo goed als ten einde. Ik ben nu namelijk weer terug in Auckland voor de laatste paar dagen, voordat ik door reis naar Australië.

Om het Zuidereiland te bereiken stond er eerst een tripje met de ferry van Wellington naar Picton op het programma. Om een uur of 7 in de ochtend ben ik dus weer eens op de bus gestapt om vervolgens 4 uur lang op een soort cruiseschip naar het Zuidereiland te varen. Wat een verschrikking. Heb mezelf op een stoel naast een paal geïnstalleerd en ben daar ook 4 uur lang niet vanaf gekomen. Niks voor mij dat gehobbel op een boot. Aangekomen in Picton is het eerste wat we zo ongeveer hebben gedaan een wijnproeverij, dus kon ik mooi een paar borrels nemen om te vieren dat ik het tripje met de ferry had overleefd. Dikke prima zou ik zeggen.

Na de wijnproeverij zijn we doorgereden naar onze eindbestemming van die dag en dat was Kaiteriteri. Wordt door sommigen ook wel Abel Tasman genoemd, omdat het Abel Tasman National Park hier ligt. Ik bleef hier zelf twee nachten, zodat ik de volgende dag een wandeling kon maken door dat National Park, maar dat had blijkbaar niemand anders in gedachten, want iedereen vertrok de volgende ochtend al weer naar de volgende bestemming. Aangezien ik toch de tijd had om wat langer te blijven dan 1 nacht vond ik dat een beetje zonde, want zo zie je eigenlijk zo goed als niets van de omgeving. Uiteindelijk vond ik toch een slachtoffer om de volgende ochtend vroeg met de boot (het is dat ik geen andere keus had) naar het strandje te gaan waar je wordt gedropt voor de wandeling door het park. Nou moet ik er wel bij zeggen dat dit geen park is met bloemen en planten ofzo, maar meer een bos met heuvels langs stranden waar je dus op bepaalde plekken uitzicht op hebt. Tot nu toe had ik erg geluk gehad met het weer en slechts 1 dag regen gehad, waarbij ik ook meteen een verzopen kat was doordat we natuurlijk weer eens aan het hiken waren op dat moment, maar ik werd al gewaarschuwd voor de hoeveelheid regen aan de westkust van het Zuidereiland en dat bleek niet onterecht. Shit man, wat een weer die ochtend. Het kwam met bakken naar beneden, maar toch besloot ik samen met het andere meisje om de wandeling te gaan maken. Ik had immers een veel te dure regenjas gekocht in Wellington na al die verhalen over het weer op het Zuidereiland, dus die moest ik dan ook maar gebruiken he. En daarbij is het zonde om de hele dag binnen te gaan zitten nu ik hier ben. Als ik thuis zou zijn was het een ander verhaal natuurlijk. Goed, om een lang verhaal kort te maken hebben we met zijn tweeën drie uur lang berg op en af gelopen door de bosjes in de stromende regen met als resultaat dat we weer eens als verzopen katten uit de bosjes kwamen rollen op het strand aan de andere kant van het park, waar de boot ons weer oppikte. Van mooie uitzichten was nauwelijks sprake, want er viel überhaupt niet veel te zien door de dikke mist, maargoed, we hebben het geprobeerd en de rest van de mensen op de boot hebben ook weer kunnen lachen, want die vonden het prachtig hoe wij er bij zaten. Die hadden zelf namelijk om het park heen gevaren met de boot, maar geen wandeling gemaakt, want welke halve gare doet dat ook met dat weer..

Na Kaiteriteri volgden een paar kleine plaatsjes langs de westkust waar niet zo heel veel te beleven viel. De eerste plaats waar ik na een paar dagen pas weer langer dan een nacht verbleef was Franz Josef. Nu is Franz Josef zelf totaal niet boeiend, want het is zo klein dat je er in 12.5 seconden door heen loopt en alles wel hebt gezien, maar DE reden waarom eigenlijk iedereen hier wel een paar dagen blijft is de gletsjer waar je naar toe kunt voor een dagtrip. Zelf had ik ook een dagtrip geboekt om met de helikopter de gletsjer op te vliegen en dan een paar uur over het ijs te gaan hiken, maar helaas was het weer zo slecht dat deze trip werd gecanceld. Daarnaast was er een paar dagen eerder een helikopter neergestort op de gletsjer er naast, waardoor ze deze trips ook niet door lieten gaan. Langer blijven was dus niet echt nodig, omdat er werkelijk niets te doen is in Franz Josef, maar omdat iedereen eerder weg wilde zat de bus voor de volgende ochtend al vol. Ik heb mezelf wel op de bus kunnen boeken voor die dag erna, dus dat scheelde toch weer een dag want zou er eigenlijk 3 blijven. Super jammer dat ik niet in een helikopter heb kunnen vliegen en de gletsjer niet heb kunnen beklimmen, maarja het is niet anders. Ik heb de volgende dag wel met 2 anderen een wandeling gemaakt naar de gletsjer, want dat kun je ook doen. Duurde zo’n 4 uur in totaal vanaf het hostel naar het uitzichtpunt op de gletsjer en weer terug en het weer was echt vreselijk, maarja ik kan in ieder geval zeggen dat ik de gletsjer heb gezien. Soort van, want zag niet veel meer dan een halve meter ijs nadat ik zover mogelijk had ingezoomd op de foto die ik had gemaakt.

Na Franz Josef zijn we een dag naar Wanaka geweest voordat we in Queenstown aankwamen. Queenstown wordt ook wel adventure capital van Nieuw Zeeland genoemd, want er zijn hier veel activiteiten te doen als skydiven, bungyjumpen etc. In Queenstown ben ik bijna een week geweest, omdat het na dat vele reizen ook wel eens fijn is om ergens wat langer te blijven en adventure capital klinkt mij natuurlijk als muziek in de oren. Ik heb zelf ook 2 activiteiten geboekt in Queenstown, namelijk paragliden, dus van een berg af rennen en hopen dat je blijft zweven aan een parachute en een canyon swing. Ik wilde graag paragliden omdat ik al eens een skydive heb gedaan en deze dingen best wel duur zijn dus dan doe ik liever iets nieuws voor dat geld. Ik vond het paragliden zelf opzich best leuk en het uitzicht was super mooi, maar van een berg af rennen en hopen dat je blijft zweven als je de afgrond in loopt vond ik minder. Misschien ook omdat het bijna een kwartier duurde voordat het na een aantal keer de berg af rennen en weer neer vallen pas lukte om goed in de wind te komen met die parachute. Dat schrikte mij wel een beetje af, maargoed toen we eenmaal in de lucht hingen was het prima te doen. De volgende ochtend heb ik de canyon swing gedaan (heb hier een filmpje van op facebook staan) en dat is de hoogste van de wereld als ik het moet geloven. Deze was 109 meter hoog en de bungyjump die ik eerder al eens in Australië heb gedaan was minder hoog, maar toch vond ik dit helemaal niet eng. Super leuk juist! Je kon op veel verschillende manieren jezelf de afgrond in laten storten en ik dacht laat ik eens op de kop gaan. Weer eens wat anders. Ik denk dat dat het voor mij ook wel minder eng maakte dan een bungyjump waarbij je zelf moet springen, want nu hoefde ik dat niet te doen (kon wel overigens). Ik heb wel 2 seconden gedacht OH SHIT (toen ik op de kop hing en naar beneden keek), maar verder vond ik het fantastisch. Eén van de leukste dingen die ik heb gedaan. Naast dit soort activiteiten is Queenstown zo ongeveer de eerste plek op het Zuidereiland waar je weer eens fatsoenlijk uit kunt gaan en dat heb ik zelf ook gedaan. Een aantal ‘pub crawls’, waarvan ik die naar de ijsbar het leukste vond, want dat had ik nog niet eerder gedaan. Kan ik nu ook weer van mijn try before you die list afstrepen.

Ook ben ik vanuit Queenstown een dag naar Milford Sound geweest. Dat schijnt één van de mooiste dingen te zijn die je daar in de omgeving kunt doen, dus dat mag ik natuurlijk niet missen. Nu had ik een week de tijd in Queenstown en wilde graag op een dag gaan waarop het mooi weer zou zijn natuurlijk. Goed, een week lang mooi weer met 1 dag schijtweer was het vooruitzicht, maar wonderbaarlijk genoeg werd mij geadviseerd om op die regenachtige dag te gaan, omdat Milford Sound dan NOG mooier schijnt te zijn in verband met de watervallen die dan beter te zien zijn. Oke, klinkt opzich ergens wel logisch, maar ik weet het niet hoor.. waarom zou ik op een dag met slecht weer gaan als ik ook de mogelijkheid heb op een andere dag met mooi weer te gaan? Om de een of andere reden besloot ik toch om op de regenachtige dag naar Milford Sound te gaan en ik moet eerlijk zeggen dat het uitzicht daar werkelijk oogverblindend was! Letterlijk dan.. man, man ik zag geen hand voor ogen door de enorme hagel en mist. Ik had nooit moeten luisteren naar dat advies om op een regenachtige dag te gaan, maarja dat was nu een beetje laat he. Ik kan nu wel zeggen dat ik in Milford Sound ben geweest, maar hoe het er uit ziet.. daarvoor moet ik even wat afbeeldingen op google zoeken, want ik zou het niet weten. Heb nog een poging gedaan om wat foto’s te maken, maar die zijn serieus niet meer dan witte vlakken dus niet de moeite waard om met jullie te delen.

Na Queenstown ben ik doorgereisd naar Christchurch, vanwaar ik terug ben gevlogen naar Auckland. Ik heb besloten om terug te vliegen in plaats van met de bus terug te reizen, omdat dit vier dagen reistijd scheelt langs plaatsen waar ik al ben geweest en daarnaast is vliegen niet veel duurder dan weer met de ferry terug naar het Noordereiland. Scheelt mij ook weer een tripje met de boot, dus ik zag alleen maar voordelen haha. Omdat ik nog wat tijd over had heb ik besloten om nog een kleine week naar de Cook Eilanden te gaan, maar ik ben nu dus weer terug in Nieuw Zeeland. Ik zal binnenkort wel weer een volgend verslag schrijven over de Cook Eilanden, maar voor nu was dit het weer.

Australië staat dus als volgende op de planning en morgenochtend vlieg ik door naar Sydney waar ik als het goed is Richard ergens tegenkom haha en dan vliegen we samen door naar de Gold Coast om onze huurauto op te halen en een paar weken als Dutchies on Tour rond te reizen langs de oostkust. Voor mij niets nieuws, maarja ik hou van Australië en het is ook wel leuk om dat nu samen met Richard te doen. Ik zou zeggen hou facebook in de gaten voor (hopelijk) mooie zonnige kerstfoto’s en tot het volgende verhaal ;)

X

  • 11 December 2015 - 09:12

    Thuisfront (mama):

    Nou meissie , kon niet wachten om je verhaal te lezen, echt je moet een boek gaan schrijven over je belevenissen.
    Ik heb zoals altijd weer genoten, geniet van je tijd met richard samen en op naar het volgende verhaal.
    Dikke kus en veel liefs....

  • 11 December 2015 - 18:38

    Siebe:

    Hee Marisca,

    Zoals gewoonlijk wederom een mooi verhaal op je eigen wijze op papier gezet.
    Die uitdrukkingen van jouw geweldig.

    Het verslag uit Australië zal wel kort zijn.
    Zijn jullie natuurlijk met z'n tweeën dus ook alleen maar aandacht voor mekaar.

    Toch verheug ik me weer op het volgende verslag.

    Annemarie, Siebe
    Max en Lucky

  • 11 December 2015 - 19:21

    Maria En Joop:

    Hoi Marisca, geweldig wat een avonturen maak je mee, die canyon swing (heb het filmpje gezien !) prachtig en je manier van schrijven, leest zo lekker weg.
    Richard is er misschien al, wij wensen jullie een super tijd toe samen en ben benieuwd wat voor acties Richard allemaal gaat ondernemen !!
    tot het volgende verhaal en foto's,

    liefs uut aalten van Joop en Maria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Marisca

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 37685

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 14 Februari 2016

Wereldvakantie

01 Februari 2013 - 01 September 2013

Stage in Londen

25 Januari 2011 - 05 Augustus 2011

stage in Australië

Landen bezocht: