East coast part 1 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu East coast part 1 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu

East coast part 1

Door: Marisca

Blijf op de hoogte en volg Marisca

15 Juli 2011 | Australië, Cairns

Vrijdagochtend 1 Juli heb ik na 5 maanden afscheid moeten nemen van Cairns. De tijd is echt voorbij gevlogen! Kan me de dag dat ik aankwam nog precies herinneren en het voelt alsof dat pas een week geleden is. De laatste dag vond ik echt verschrikkelijk, omdat ik absoluut niet weg wilde. Om 11 uur ’s avonds ben ik toch maar met tegenzin begonnen mijn spullen te pakken. Dat had ik weer eens zo lang mogelijk uitgesteld :P Wonder boven wonder paste dat ding nog dicht ook. Had er alleen niet zo snel bij nagedacht dat ik die koffer op elke plaats waar ik kom weer open moet maken, uit moet pakken en vervolgens WEER dicht moet krijgen als ik wegga.

’s Ochtends vroeg ben ik op de bus gestapt naar Airlie Beach, mijn 1e stop. De volgende dag had ik gelijk mijn 3day 2night trip naar de Whitsundays. Het weer was ’s middags nog perfect, maar al snel nadat we uit de haven waren vertrokken kwamen de wolken te voorschijn en begon het te waaien als een malle. Zeilen op de oceaan met een severe wind warning is echt niet mijn ding kan ik je vertellen. Nadat die categorie 5 orkaan over mijn reet heen kwam waaien ben ik wel gewend aan een beetje wind, maar dat heen en weer geschommel op die boot vond ik maar niks. We werden met z’n allen een potje over die boot heen geslingerd en de golven kwamen over ons heen. De boot was enorm aan het kantelen en het wordt hier al snel donker in de winter, dus ik zag geen hand voor ogen! Ik hoorde alleen dat water aan alle kanten en dan wordt ik al helemaal panisch. Overdag vond ik het niet zo eng op het water als ik dacht, omdat ik steeds wel land in zicht had, maar hoe goed ik m’n doppen ook los hield, ik zag niks in het donker. God wat was ik blij toen die nacht voorbij was. De volgende dag werd het weer gelukkig iets beter en ’s ochtends vroeg werden we met de groep op Whitehaven Beach gedropt. Daar met z’n allen de bushwalk gedaan en op het strand gehangen. ’s Middags gingen we naar Mantaray Bay om te snorkelen. Iedereen zo blij als een kind het water in, maar ik dacht wel weer ff terug aan mijn vorige snorkel avontuur :P Uiteindelijk toch maar in zo’n pinguïn pak gehesen (we moesten stinger suits aan) en maar weer een poging to snorkelen gedaan. Gelukkig was dit een iets minder trieste poging dan de vorige keer en leek het ook echt op snorkelen waar ik mee bezig was in plaats van mezelf te verzuipen. Die snorkel plek had de bijnaam aquarium, omdat er zoveel vissen zitten. 1 van de crew leden kwam vissenvoer gooien om ze te lokken en zo’n gast naast mij schreeuwde meteen NOOO don’t do that!, dus dan gooit hij natuurlijk express vissenvoer naar je hoofd, alleen gooide hij een beetje uit de richting, dus kreeg ik dat spul op m’n kop. Had gelijk al die beesten aan m’n bek hangen natuurlijk. Heerlijk :P Vooral omdat het er geen 10 waren maar honderden. Die plek heet dus niet voor niks het aquarium. ’s Avonds weer met z’n allen op het dek onder de sterren geslapen wat wel echt cool was. Volgende ochtend vroeg gingen we weer snorkelen op een andere plek, maar dit keer vond ik het wel best en bleef ik veilig uit het water (A) Daarna moesten we alweer terug naar Airlie Beach en ben ik de volgende ochtend gelijk weer op de bus gestapt naar 1770 wat ook niet bepaald om de hoek lag, namelijk zo’n 1000 kilometer verderop. De hele weg stonden de borden met ‘FLOODWAY’ nog langs de kant en op een gegeven moment reden we door Rockhampton, wat een paar maanden geleden dus compleet onder water stond. Best raar om nu in het echt over die 20 meter hoge brug te rijden die overstroomt was. Dan besef je pas hoe hoog het water stond. Sommige grasvelden staan nog steeds in een laag water.

In 1770 heb ik surflessen gehad. Tja, wat zal ik daar eens over zeggen.. Aan de manier waarop je die plank op springt in het water kan de instructeur zien of je een natural surfer bent of niet en volgens hem was ik dus een natural surfer. Nou, ik weet toch niet wat ik daar in het water allemaal deed, maar het was alles behalve natural :P Ik denk dat ik wel kan constateren dat ik ook geen surftalent ben, maar het was in ieder geval leuk om te doen.

Na 1770 met de bus naar Hervey Bay en daar een 3day 2night tour naar Fraser Island gedaan. Wat een geweldige trip was dat!! Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en wordt ook wel het paradijs genoemd wat het zeker is! De eerste dag moesten we om 6:45 verzamelen om nog wat dingen te regelen voordat we met de ferry naar Fraser Island konden. We werden in 2 groepen verdeeld. 1 groep met drivers en ik zat in de groep die niet zelf zou rijden. Was de enige die geen rijbewijs heeft en niet oud genoeg is om te mogen rijden, maar er waren nog 3 Zwitserse jongens die ook niet zouden rijden. Tijdens de oversteek op de ferry nog dolfijnen kunnen zien. Eenmaal op het eiland gingen we eerst naar Lake Wabby, maar voordat we daar waren moesten we eerst nog 45 minuten een zandberg op klimmen. Toen we eindelijk boven aan waren dacht iedereen dus een meer te zien, maar het enige wat we zagen was een enorme woestijn. Die moesten we eerst nog oversteken voordat we echt bij het meer waren. Inmiddels was het al aardig laat voordat we daar weg gingen en de volgende stop was Maheno Wreck wat vlak bij ons kamp lag. Maheno Wreck is een schip dat op 8 juli 1935 is aangespoeld doordat het in een cyclone terecht kwam. Wel apart dat het op die dag dat wij er waren ook precies 8 Juli was. Het ziet er niet echt meer uit als een schip, maar echt zo’n verroest wrak. Toen we daar naar het water stonden te kijken zagen we zelfs nog walvissen. Aangekomen bij ons kamp hebben we met de groep gekookt wat een beetje anders ging dan anders. Niet omdat we aan het kamperen waren, maar omdat er wilde dingo’s op het eiland zitten. Dingo’s zijn wolven en je moet er erg voor uit kijken. Ze zien er uit als lieve honden, maar als je ze aait ben je meteen al je vingers kwijt. Toen wij daar aankwamen kregen we al gelijk te horen dat een meisje uit de andere groep de vorige avond was gebeten door 1 van de dingo’s. Er lopen er een aantal rond in het kamp, dus we mochten nooit alleen zijn. Tijdens het koken en eten liepen die beesten langs onze benen en ’s nachts liepen ze rond de tenten. Er zaten er zeker wel 5 in het kamp. Zo stonden we de eerste avond dus ons eten klaar te maken met een wolf aan onze voeten naast het kampvuur waar ze een spin hadden gevangen die zo giftig is dat je met 15 minuten dood bent. Dat was nog eens kamperen :P Na het eten met z’n allen rond het kampvuur gezeten om nog een beetje warm te blijven. Overdag was het nog 27 graden en alleen maar zon, maar ’s avonds koelde het af tot 2 graden! Na 5 maanden tropen waar het nooit onder de 25 graden kwam ben ik daar echt niet meer aan gewend, dus ik vroor kapot! Zat daar met AL mijn kleren aan bijna IN het vuur om nog een beetje warm te blijven. Midden in de nacht besloten we met een paar naar het strand te lopen wat toch maar 2 minuten was. De tourguide ging mee en met z’n allen waren we super geconcentreerd aan het schijnen met onze zaklampen om de dingo’s te kunnen ontwijken. Midden op het strand naar de sterren staan kijken en op een gegeven moment hadden we een paar kwallen gevonden. Die tourguide pakte er 1 op en als we met z’n allen dicht op elkaar stonden en hij op die kwal tikte dan gaf dat ding licht. Echt mooi om te zien. Terwijl we met z’n allen die kwal stonden te bekijken en ondertussen nog steeds probeerden uit te kijken voor de dingo’s werden we ineens overspoeld door een golf. We hadden in het donker niet echt door hoe dicht we bij het water stonden en omdat we allemaal zo gespannen waren voor die dingo’s sprongen we allemaal gillend in het rond door die golf, omdat we ons kapot schrokken :P De 2e dag zijn we ’s morgens naar Indian Head geweest waar we eerst over rotsen moesten klimmen voordat we boven konden komen. Wat een geweldig uitzicht was dat weer! Kon er de hele dag wel zitten. Daarna zouden we naar de Champagne Pools gaan, maar 1 van de 4wheel drives was vast komen te zitten in het zand en er stond dus een file te wachten. Op Fraser Island sta je dan niet op de snelweg, maar midden in een woestijn in de bloedhitte. Omdat het lang zou duren voordat de weg vrij zou zijn konden we vanwege de tijd niet naar de Champagne Pools en hebben we dus iets anders gedaan. Een survival rit door het ‘inland’. Half op kop rijdend zaten we stuiterend in die auto. Geweldig :) Volgende stop was Eli Creek waar we ook hebben geluncht. Aan het eind van de dag zijn we nog naar lake Allom geweest waar we freshwater schildpadden konden zien. Ook hebben we een ‘wandel’ tocht gemaakt door het bos langs het water. Dat betekende dus tot je knieën in de drek over bomen heen klimmen, onder boomstammen door rollen en tussen stekel struiken door wurmen. De laatste dag zijn we vroeg vertrokken naar lake Birrabeen. Ook weer onvoorstelbaar mooi. Super wit zand en helder blauw water. De 2e stop was lake McKenzie wat vergelijkbaar was met lake Birrabeen. Daarna was het al weer tijd om met de ferry terug te gaan naar Hervey Bay. Fraser Island is zeker 1 van de mooiste tours die ik heb gedaan! In het echt is het nog zoveel mooier als op de foto’s, wat eigenlijk met alles wel zo is. Na deze trip had ik nog een extra nacht in Hervey Bay, omdat de bus niet op maandag vertrok. Beetje jammer dat ze mijn reservering niet hadden ingeboekt bij de receptie en ik dus m’n kamer uit moest de volgende dag met de mededeling dat ze geen plek meer voor me hadden in het hostel. Uiteindelijk toch nog een kamer gekregen waar ik weer grof geld voor moest betalen :P

Volgende stop was Rainbow Beach waar ik wilde dolfijnen ging voeren. ’s Morgens vroeg om 7 uur met de ferry naar een soort eiland waar 2 ‘wilde’ dolfijnen lagen te wachten op hun vissies. Het is dat ik dit van anderen al had gehoord, maar deze dolfijnen zagen er een beetje gehavend uit. Zo hadden ze bijvoorbeeld geen vinnen meer en zaten onder de littekens, omdat ze hun territorium moeten bewaken tegen haaien. Toen wij daar aankwamen stond er al een hele kudde bejaarden naar de dolfijnen te kijken en na een half uur had ik alleen nog maar foto’s van het achterhoofd van de opa voor mij, omdat die zijn kop er steeds voor stak. Toen was het tijd om de vissen te gaan halen als je de dolfijnen wou voeren wat ik natuurlijk ook wel wou. Op zich stelde deze hele trip niet veel voor, omdat we er ook maar een uurtje waren, maar het was wel weer leuk om te doen.

Na Rainbow Beach met de bus naar Noosa waar ik nu ben. Vandaag naar Australia Zoo geweest. Die van Steve Irwin (crocodile dundee :P). Eerste wat ik daar heb gedaan is een olifant voeren.. ik vond het geweldig! :P Heb er zelfs een foto van gekocht haha. Daarna een show gezien met krokodillen en vogels. Vond het echt byzonder om te zien hoe die verschillende vogels steeds in groepjes op een bepaalde manier binnen kwamen vliegen en dan samen hun rondjes vlogen. Vraag me dan altijd af hoe ze die beesten zo hebben getraind en niet zomaar weg vliegen. Ben ook nog met een slang op de foto geweest. Altijd al eens willen doen :) Heb een hele dag in die zoo rondgelopen, maar nog niet eens alles gezien. Misschien ligt dat ook wel weer aan mijn ongeorganiseerdheid. In plaats van een logische route te volgen loop ik overal en nergens heen, dus zie ik sommige delen 3x en sommige dingen helemaal niet, maar ik heb me weer prima vermaakt.

Tot nu toe bevalt het rondreizen me wel :) Eindelijk wat meer van Australië zien en ook nog wel interessant om te zien hoe het bij andere hostels allemaal werkt, omdat ik al die tijd op 1 plek heb gezeten. Nu weet ik pas wat iedere backpacker ziet en doet. Nou ben ik natuurlijk niet echt een backpacker, want in plaats van een backpack heb ik een 36 kilo wegende koffer en 2 tassen die ik steeds achter m’n reet aan moet zeulen. Vooral handig als je een kamer op de 2e verdieping hebt en er geen lift is :P Ik heb mijn hele reis ook al gepland en geboekt terwijl de meesten proberen te liften en nooit weten waar ze de volgende dag zullen uithangen. Vind het toch wel een beetje jammer dat ik niet die echt backpackers ervaring heb zo, maargoed je kan niet alles hebben :P Het is ook nog wel een uitdaging om zo in m’n eentje te reizen, want ik ben nou niet bepaald de meest georganiseerde persoon die er bestaat. Ik moet nu alles alleen uit zoeken.. waar m’n hostel is, hoe ik daar kom, waar mijn bus steeds vertrekt, waar ik moet inchecken voor mijn tours etc. In Airlie Beach bijvoorbeeld moest ik voor mijn Whitsundays trip inchecken bij zo’n kantoor. Dat had ik nog wel snel gevonden (nadat er ik al 3x langs heen was gelopen :P), maar toen moest ik nog de haven vinden en het goeie kantoor om weer te verzamelen voor de goeie boot en ze hebben er zo’n 80 verschillende soorten. Op het kantoor waar ik moest inchecken werd me natuurlijk wel uitgelegd waar ik heen moest en aan welke kant het was blablabla. Kreeg zelfs nog een kaart mee, maar natuurlijk kon ik het weer eens niet vinden. Uiteindelijk heb ik het toch gevonden en kwam ik er achter dat ik ook dit keer al 2x langs dat kantoor was gelopen, omdat ik steeds naar rechts keek in plaats van links (ik weet het verschil nooit). Ook grappig om steeds dezelfde mensen tegen te komen, omdat ze allemaal naar het zuiden reizen en dezelfde tours doen etc. Nu ik aan het reizen ben gaat de tijd ook alleen maar sneller helaas, maar ik heb nog 3 weken te gaan, dus ik geniet er nog ff van :)

X

  • 20 Juli 2011 - 20:24

    Lee:

    geniet nog ff meid!!!
    het klinkt nog paradijselijker dan t paradijs in Cairns!!!

    veel plezier nog!

    x

  • 20 Juli 2011 - 20:24

    Lee:

    geniet nog ff meid!!!
    het klinkt nog paradijselijker dan t paradijs in Cairns!!!

    veel plezier nog!

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

stage in Australië

Half jaar stage in Australië

Recente Reisverslagen:

02 Augustus 2011

East coast part 2

15 Juli 2011

East coast part 1

29 Juni 2011

Leaving Cairns

05 Juni 2011

Ik leef nog :)

05 Mei 2011

Great Barrier Reef
Marisca

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 37762

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 14 Februari 2016

Wereldvakantie

01 Februari 2013 - 01 September 2013

Stage in Londen

25 Januari 2011 - 05 Augustus 2011

stage in Australië

Landen bezocht: