Cyclones - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu Cyclones - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu

Cyclones

Door: Marisca

Blijf op de hoogte en volg Marisca

01 Februari 2011 | Australië, Cairns

Hello Dutchies!

Ik ben hier echt precies op het goede moment aangekomen :P Het eerste wat de manager tegen me zei toen ze me zag was: Thank god you're here! Ze was bang dat ik niet meer wou komen vanwege de overstromingen en de orkaan. ORKAAN?!Daar had ik helemaal niks over gehoord :P Op dat moment was de situatie nog niet zo erg, want de cyclone was nog ver weg en niet zo krachtig.

De volgende ochtend kwam ze al meteen met de mededeling dat de orkaan die nacht krachtiger was geworden en dat mijn tours deze week (Great Barrier Reef & Cape Tribulation) waren gecanceled.

De kranten staat hier vol met nieuws over de orkaan en de overstromingen. Op de voorpagina stond alleen dat er niet 1, maar 2 orkanen op komst waren deze week. Cyclones Anthony & Yasi, ook wel David & Goliath genoemd hier. De 1e orkaan, Anthony, is de kleinere en minder krachtige orkaan die gister is geweest. Dit was een categorie 2 (je hebt 1 t/m 5 ofso), maar de 2e orkaan, Yasi, is van de zwaarste categorie en ook enorm groot. (volgens de laatste update zit Cairns ook precies in het 'red centre', dus het deel dat het zwaarst wordt getroffen)

Vandaag hebben we allemaal de opdracht gekregen om blikvoedsel in te slaan (iets dat je niet hoeft te koken in ieder geval), omdat de elektriciteit zal uitvallen. Op dit moment is die er al niet meer op de 1e verdieping waar ook de keuken zit. De airconditioning werkt ook niet meer, dus het is echt kapot gaan hier (40 graden). De supermarkt wordt hier zo langzamerhand leeggehaald. Ook zijn alle cyclone proof spullen aangeschaft (radio's etc) en wordt het hostel zo goed mogelijk geisoleerd. Kleinere dorpen hier, zoals Airlie Beach, worden geevacueerd, maar Cairns is te groot om dit te doen. De haven wordt nu wel gesloten, dus alle boten varen terug en ook het vliegveld gaat dicht. Tijdens een orkaan regent het hier enorm hard en ik zit hier pal aan zee. Woon aan de boulevard en de zee is aan de overkant. Ze maken zich hier in het hostel wel zorgen om het waterpeil, want dat staat al hoog en als het nog veel meer stijgt dan loopt het hostel dus meteen onder water. Je zit hier ook totaal niet beschut ofso. Ik weet trouwens niet hoe het nu in andere delen van de stad is..

Iedereen is hier nu dus bezig met de 2e orkaan die woensdagnacht wordt verwacht. Zoiets schijnt 12 tot 24 uur te duren! Vandaag stond er ook al in de krant dat er zelfs kans is op een 3e orkaan, dus het moet niet gekker worden :P

Cheers!

  • 31 Januari 2011 - 19:18

    Jan Ter Haar:

    ook dit zal je wel overleven

  • 31 Januari 2011 - 20:29

    Leon:

    Kon wel eens een iets heftiger stormpje worden dan de orkaan Tomas die wij op Curacao te verduren kregen...
    Binnen blijven en een boekje lezen lijkt me het beste, en hopen dat alles blijft staan! :p

    Succes ermee!

    X

  • 01 Februari 2011 - 14:09

    Karin Radstaak:

    Beste Marisca,

    Ben je telefonisch bereikbaar? Ik werk voor het Radio2-programma 'De Heer Ontwaakt!' en ivm de orkaan zijn wij op zoek naar Nederlanders in Australië. Zou je mij willen mailen?
    karin.radstaak@vara.nl

    Hartelijke groet,
    Karin Radstaak

  • 01 Februari 2011 - 15:26

    Dinie En Ineke :

    hallo marisca we hebben je
    verslagje gelezen het is wel
    spanend voor de orkaan die
    eraan komt
    GROETJES
    dinie en ineke

  • 02 Februari 2011 - 11:50

    Renske:

    Dag lieve Maris,

    Ik zag het net op het nieuws... Heul fijn! :P Ik hoop dat het geen echte F5 wordt, want dan maak je het wel spannend, haha.

    Ach ja, heb je dat ook weer mee gemaakt! ;)

    Leuke verhalen trouwens! :) Echt tof dat ik zo alles van je kan lezen! Hihi.

    Hoe bevalt het verder? Leuke stageplaats? En mooie stad / mooi gebied?

    Liefs,
    Renske

  • 02 Februari 2011 - 13:58

    Caroline Sallevelt:

    Hey Marisca,

    Wat een hel hé! Wij hebben al een beetje contact met Annemiek gehad, maar weten niet echt wat we nou moeten doen, aangezien wij vrijdag naar Cairns zouden vliegen. Wil je me zoveel mogelijk proberen op de hoogte te houden? Ik zit nu nog in Melbourne en boek bij tot sowieso 7februari. Als je Jodie spreekt, misschien kan ze me bellen op mn Aussie nummer: 0415030133

    Heel veel succes en sterkte vannacht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

stage in Australië

Half jaar stage in Australië

Recente Reisverslagen:

02 Augustus 2011

East coast part 2

15 Juli 2011

East coast part 1

29 Juni 2011

Leaving Cairns

05 Juni 2011

Ik leef nog :)

05 Mei 2011

Great Barrier Reef
Marisca

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 37696

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 14 Februari 2016

Wereldvakantie

01 Februari 2013 - 01 September 2013

Stage in Londen

25 Januari 2011 - 05 Augustus 2011

stage in Australië

Landen bezocht: