Afgelopen 2 weken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu Afgelopen 2 weken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marisca Testerink - WaarBenJij.nu

Afgelopen 2 weken

Door: Marisca

Blijf op de hoogte en volg Marisca

14 Maart 2011 | Australië, Cairns

Hallooo!

Hier weer even een update uit het verre down under. De afgelopen 2 weken waren eigenlijk niet bijzonder. Een dag nadat ik mijn vorige blog schreef over onder andere gasten van het hostel die naar het ziekenhuis konden met een chest infection kreeg ik die zelf ook. Ik vond het al een hele prestatie dat ik mezelf nog geen voedsel vergiftiging had bezorgd en dan krijg ik dat :P Ja, voordat ik hier kwam kon ik namelijk voor geen meter koken. Kon nog net een ei bakken, maar dat was het dan ook. En weten jullie trouwens hoe moeilijk het is om een aardappel te schillen?! In ieder geval heel moeilijk als je blond bent.. Inmiddels kook ik hier wel de sterren van de hemel op mijn gaspitje haha :P (soms kook ik bijna het plafond van de hemel, maar daar zal ik het niet over hebben)

Ben een week goed ziek geweest van die infectie, dus heb toen ook niet veel anders gedaan dan werken en op bed hangen. Mijn roommate moest verkassen naar een andere kamer, omdat het ook besmettelijk is, dus nu heb ik de kamer voor mezelf. De manager hier wou dat ik de airco uitdeed op mn kamer, omdat het anders ook niet beter werd. Gelukkig is het hier al gauw zo’n 43 graden op mn kamer zonder airco, dus dat is erg prettig als je toch al koorts hebt (wat je dus ook van die infectie krijgt) en het hier stik benauwd is met dat tropische klimaat. Nu is het al een stuk beter en klink ik tenminste niet meer als een zeehond. 1 van de gasten die ik hier moest inchecken vond namelijk dat ik klonk als een zeehond.. yeah, thanks mate!

Tours werden ook niet wat omdat ik nu niet mag duiken vanwege de ‘flu’ en die chest infection en ook het weer werkt niet echt mee. Het is hier nu wetseason wat inhoud dat het gewoon veel regent hier in de tropen, maar het is nu zo extreem dat er in de eerste 10 dagen van maart al meer regen is gevallen dan het hoogste record ooit in de hele maand. Er hangt hier al een paar weken een monsoon boven Cairns en dorpen hier omheen zijn hier dus ook weer overstroomt. In Cairns is het zelf gelukkig nog niet zo erg, alleen in het noorden, maar de regen stopt de komende 2 weken nog niet, dus ik hoop dat dat zo blijft. Als je hier door de regen loopt dan ben je ook binnen 10 seconden doorweekt, omdat het echt stortregent. Naar de supermarkt lopen (die hier trouwens maar 5 min. vandaan is) is vaak al een hele opgave. De straat oversteken heeft wat voorbereiding nodig.. zolang het stoplicht op rood staat wachten onder het afdak van de winkels, slippers vast uitdoen zodat je sneller kunt rennen en als het stoplicht dan op groen springt dan is het sprinten naar de overkant. Helaas zijn de straten hier zo breed dat je sowieso 1 keer staat te wachten in de stortregen tot dat het volgende licht op groen springt en als je pech hebt zelf 2 keer. En dat is dan alleen de heenweg. Vervolgens kom je al kats doorweekt aan bij de supermarkt waar je de kratten om het water op te vangen (altijd lekkage) moet ontwijken en dan nog de terugweg. Scheelt dat je dan toch al doorweekt bent.

Afgelopen week stond ik dus ook weer achter de receptie, zoals altijd, en ik kreeg het ene na het andere telefoontje van gasten die hun reservering wouden cancellen, omdat ze niet konden komen vanwege de overstromingen. Ook gasten die hadden uitgecheckt kwamen met een half uur alweer terug om weer in te checken, omdat ze de stad toch niet uitkwamen. Het is goed te merken dat het toerisme in Queensland hard is getroffen door de overstromingen en orkaan. Het staat hier nu bekend als een rampstaat en veel mensen denken ook dat Cairns helemaal plat ligt na de orkaan en willen/kunnen hier niet meer komen. Het is hier dus ook redelijk uitgestorven.

Ook stonden we vorige week
weer onder een cyclone watch wat inhoud dat er een low pressure system is dat kan veranderen in een orkaan. Woensdagavond was ik aan het werk toen het weer ineens omsloeg. Het waaide echt heel hard en eerst vond ik het nog wel grappig toen een dik gespierde en zogenaamd stoere kerel begon te gillen als een wijf en spastisch opsprong toen er een palmboomblad bijna op z’n kop waaide. Die dingen zijn ook wel heel groot. Maar toen de stoelen en tafels van de pizzeria hiernaast voorbij kwamen waaien was het toch wel iets minder grappig. Ondanks dat er nog geen echte orkaan op komst was schrok ik me helemaal dood toen ’s avonds het brandalarm afging. Ik stond net voor de deur van mijn kamer en toevallig hangt er precies naast die deur een luidspreker, dus ik hoorde dat alarm ook echt knetterhard! Met cyclone Yasi ging hier ook het brandalarm af en die week heb ik zo vaak het brandalarm & luchtalarm gehoord dat ik dat van de rest van mijn leven niet meer kan aanhoren. In een reflex smeet ik de deur open met de gedachte dat ik zo snel mogelijk mijn spullen moest pakken en wegwezen. In een flits zag ik die hele avond van de vorige evacuaties weer aan me voorbij gaan, maar gelukkig ging het dit keer niet om een orkaan. Blijkbaar is er iemand in het hostel die nog slechter kan koken dan mij en omdat hij zijn steak had laten aanbranden was het brandalarm afgegaan door de rook :P

Oja, nu moet ik er nog iets moois achteraan vertellen haha. De volgende dag werkte ik met Samantha achter de receptie en toen kreeg ze op een gegeven moment telefoon van haar vriend of zij nog iemand wist die goed kon koken. Hij werkt in een restaurant en de kok was daar ’s ochtends niet komen opdagen, dus hadden ze een probleem. Nou, zij gaat het hostel rond om iemand te zoeken die als kok wou invallen en wie denk je dat ze daar heen stuurt? Die gast die de vorige avond het brandalarm af liet gaan, omdat hij zijn steak had laten aanbranden haha. In totaal is hier afgelopen week 3x het brandalarm afgegaan (geen idee waarom) en iedere keer dan denk ik automatisch dat ik moet wegwezen :P

Verder kan ik niet zo veel vertellen, omdat ik hier voor mijn gevoel niet veel beleef. Ik ben hier al helemaal gewend en het is hier toch niet veel anders dan werken of gezelligheid in het hostel. Tot nu toe heb ik het nog steeds wel naar mijn zin achter de receptie. Vindt het leuk om te doen, alleen ook wel saai af en toe. Omdat het nu zo rustig is in Cairns is het in het hostel dus ook niet druk. Ik werk ook altijd met 1 van de andere medewerkers hier en die helpen dus eigenlijk de gasten als eerst. We hebben hier achter de receptie 2 computers, maar de 2e staat achter de 1e dus gasten spreken mij sowieso niet als eerst aan. Vindt dit eigenlijk wel jammer, omdat ik graag wat meer te doen heb. Als ik dit 5 maanden moet doen ben ik namelijk bang dat het na een tijdje zo’n sleur wordt. Het is ook niet veel afwisseling ofso. Vrijdag heb ik voor het eerst samen met Caroline (andere stagiaire) gewerkt zonder een vaste medewerker. Dit vond ik veel leuker, omdat je dan voor je gevoel wel meer verantwoordelijkheid hebt. Ik hoop dat we dit vaker mogen doen, want afgelopen vrijdag was dit alleen het geval omdat de manager een dag vrij wou.

Vandaag was trouwens ook een aparte dag. Ik werk meestal van 7 tot 3 en vandaag dus ook. De eerste paar uur dacht ik dat dit de langste dag zou worden tot nu toe, omdat er gewoon helemaal niemand naar de receptie kwam. Maar rond een uur of 11 kwamen er 3 gasten naar de receptie dat hun portemonnees waren gestolen. Ze slapen in een dorm room en daar kunnen 8 mensen in, dus het zou iemand uit die kamer kunnen zijn, alleen bleek dus dat hun creditcard die ochtend al helemaal geplunderd was, en ook reizen al die mensen uit die kamer met elkaar. Om een lang verhaal kort te maken: paar politie kerels hier bij de receptie met 16 kilo wapens aan hun lichaam. De medewerker hier die de politie had gebeld werd 2 uur verhoord en alle gegevens werden verzameld. Er was 1 verdachte gast hier en die staat nu op de lijst als gezocht door de politie. Hij schijnt een vlucht te hebben naar Perth vandaag en als hij op het vliegtuig stapt dan verschijnt er dus meteen zo’n alert bij zijn naam en komt de politie hem uit het vliegtuig halen..erg fijn voor die kerel als hij het niet blijkt te zijn, want bewijs is er niet.

De rest van de dag was het dus opeens wel heel druk en stond ik iedereen in te checken bij de receptie die 4 bij 3 meter groot is en vol stond met die 3 gasten en politie. Al die mensen bezorgd vragen of dit een crime scene was :P Nouja, in ieder geval een beetje actie in de tent, maar wel sneu voor die mensen die hun portemonnee en alles kwijt zijn. Ze hebben nu dus ook helemaal geen geld meer en mijn eigen geld is een paar weken geleden ook gestolen uit mijn kamer (die op slot was), maar mijn portemonnee hebben ze gelukkig niet meegenomen. Dat scheelt dan nog zo veel, maar toch niet zo’n fijn gevoel dat er iemand in mijn spullen loopt te zoeken terwijl de kamer op slot was.

Dat is wel het nadeel van een hostel, want hier kunnen mensen ook via de achterkant binnenkomen. Vanwege brandveiligheid mag die deur niet dicht en dan zie je bij de receptie dus niet als er mensen het terrein oplopen die hier niet horen. 3 dagen geleden zat ik nog op mijn kamer met de deur dicht, maar niet op slot. Komt er opeens een kerel binnen lopen en toen die mij zag zegt ie: OH euhm.. yeah uhh I was looking for some change for the dryers.. en hij loopt weer weg. Ik was zo verbaasd dat ik niet eens wist wat ik moest zeggen.. geld voor de drogers.. en dat denkt ie ff in mijn kamer te vinden. Je eten wordt hier ook altijd gejat, maar de koelkast kan nou eenmaal niet op slot, dus je weet dat dat gebeurt en dat is het frustrerende.

Nou, dit was het wel weer voor nu. Ik hoop dat het weer snel beter wordt en dat ik binnenkort wat tours kan doen, zodat ik wat meer te melden heb. Oh, en de kangaroe steak is trouwens heel lekker :D

Cheers!

  • 14 Maart 2011 - 09:47

    Mama:

    heey meid, ik heb weer gelachen om je verhaal, ondanks dat je zegt dat het soms saai is beleef je toch elke keer weer iets anders. en ik verheug me op je kookkunsten als je thuis bent. groetjes en een dikke kus....
    xx

  • 14 Maart 2011 - 17:08

    Lieke:

    Hoi! Leuk verhaal weer marisca!! Wel irritant dat er zo veel gestolen wordt :S Liefs

  • 15 Maart 2011 - 20:12

    Lisette :

    haha wat een belevenissen toch ook weer.. maar wel een beetje apart dan van die keal.. en oja als je gaat koken thuis dan moet je mij maar even waarschuwen ;)

  • 16 Maart 2011 - 17:09

    Leon:

    Een baan als programmamaakster bij discovery of NGC lijkt me een mooie toekomst optie voor je, je zoekt t avontuur op, weet t te vinden en kunt het ook nog mooi verslaan richting het publiek! :-)

    Wel irri dat iedereen probeert te jatten, persoonlijk had ik australie rijker ingeschat en dus ook minder van dat soort diefstallen/enz.
    In veel arme landen is dat ook aan de orde van de dag, maar dan accepteer je dat makkelijker omdat ze dat als enige manier van overleven zien (wat vaak ook zo is)

    Beetje oppassen dus, maar misschien kun je ze op afstand houden met een pittige ovenschotel of een STAMP-pot! ;-)

    X

    Lee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

stage in Australië

Half jaar stage in Australië

Recente Reisverslagen:

02 Augustus 2011

East coast part 2

15 Juli 2011

East coast part 1

29 Juni 2011

Leaving Cairns

05 Juni 2011

Ik leef nog :)

05 Mei 2011

Great Barrier Reef
Marisca

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 37703

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 14 Februari 2016

Wereldvakantie

01 Februari 2013 - 01 September 2013

Stage in Londen

25 Januari 2011 - 05 Augustus 2011

stage in Australië

Landen bezocht: